Lelkinap a Miatyánkról

1.Bevezető - missziós lelkinap kicsiknek 2017-ből

Itt egy olyan missziós lelkinap leírása látható, amely 2017. tavaszán Fülöpön valósult meg kb. 130 általános iskolás diákkal. A leírást úgy készítettük el, hogy ebben a formában a csoportvezetők számára átadható legyen.

A téma és a kiscsoportos feldolgozási formák miatt ez a lelkinap a hittel, egyházzal ismerkedő közegnek is tökéletesen megfelelő. A Miatyánk a legalapvetőbb keresztény imádság, ezen keresztül szeretnénk elindítani a résztvevőket a keresztény úton. Kiscsoportokban, korosztályuknak megfelelően fogják megismerni a Miatyánk egy-egy fontos mondandóját.

Adatok

Javasolt korosztály: 7–12 évesek, a különböző tevékenységekhez 3 korosztályra bontva.
Időkeret: egy délelőtt, a végén elmaradhatatlan szentmisével.
Szimbólum: a Miatyánk imádság minden kéréséhez egy-egy mozdulatot társítunk
Formai megjegyzés: megvalósítható közös aula nélkül is, ha van pl. iskolarádió.

Kellékek

Csoportvezetők hozzatok magatokkal:

  • Pléd, mécses és bármi más, ami segíti a hangulatot a csoportban.
  • Csöndes meditatív háttérzene és lejátszóeszköz. (pl. Ludovico Einaudi)
  • Sok-sok ének, játék, és vidámság.

Korosztályos programokhoz —

Színezős legkisebbek | 1–3. osztály

  • Sok-sok színes ceruza vagy más színező, rajzoló eszköz.
ötlet

Általános iskolákban általában van saját rajzfelszerelésük. Csak szóljunk időben, hogy el is hozzák magukkal.

Virágkészítő nagyobbak | 4–6. osztály

  • olló és írószer
  • hurkapálcák (valamivel több, mint ahányan vannak)
  • színes papírokra többféle egyszerű virágminta nyomtatva, amit majd ki tudnak vágni. (Kb. 3 db virág egy A/4-es lapra, azaz 40 lap)

Köveket készítő nagyok | 7–8. osztály

  • írószer
  • festék és ecsetek
  • kövek és kavicsok

A szentmiséhez

  • Öblös váza, amibe a hurkapálca-virágokat rakjuk majd.
  • Nagy fehér lepedő vagy terítő és gombostűk. Az oltárról lelógatjuk a leplet és arra tűzzük majd fel a rajzokat. (Ha van nagy hungarocell táblánk, akkor, a lepedő mögé téve azt, könnyebb a képek feltűzése.)
  • Egy teljes régi újság, a jeges játékhoz.
ötlet

Természetesen előtte jól nézzük át a programot (lásd a csoportvezetésről szóló mellékletet), a kiválasztott csoportvezetőkkel próbáljuk ki a játékokat és a tervezett gyakorlatokat. Kiegészíthetjük és alakíthatjuk, ahogy a résztvevők száma megkívánja, és ahogy terveinknek és lehetőségeinknek megfelel.

A csoportvezetőkkel való készülethez hasznos lehet még:
Az előkészítést segítheti a YouCat - A katolikus egyház ifjúsági katekizmusa idevágó részeinek átolvasása: 511–527. pontok.

Másik lehetőség Miatyánk parafrázis készítése: a Miatyánk hét kérését egyenként megfogalmazzuk a saját szavainkkal, a saját szükségleteink szerint, ahogy nekünk jobban érthető. Így közelebb hozzuk magunkhoz minden egyes sorát, amit olykor csak elhadarunk siettünkben. Például a „Mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma” sort úgy is mondhatjuk ‒ ha közelebb áll hozzánk ‒, hogy „Add, hogy mindig legyen ételünk, italunk, melegvizünk, és akikkel ezt megoszthatjuk.”. Ezt lehet külön-külön, vagy kiscsoportokban is.
Ezekhez inspiráció lehet Molnár Krisztina Rita: A csendből, Rab Zsuzsa: Miatyánk, Varga Gyöngyi: Miatyánk-parafrázis vagy nagyobbaknak Babits Mihály: Miatyánk.

2.Kezdés

2.1.Találkozás | 15 perc

  • Minden osztály a saját termében találkozik. Ti, csoportvezetők. még az osztályotokkal vagytok, később csatlakoztok a kisebbekhez.
  • Az előkészített tízórait már most kiosztjuk, hogy mindenki biztosan megkapja.
  • Csoportvezetők, keressétek meg azt az osztályt, ahol vezetni fogtok.
  • Az osztályokban megalakulnak a kiscsoportok, és már a saját csoportotokkal mentek a közös kezdésre egy nagyobb, akár szabadtéri helyre, ahol mindenki elfér és jól látja és hallja az indító gondolatokat.

2.2.Közös kezdés és ráhangolódás | 15 perc

Összegyűlik az iskola, ahol szokott. A hangosítás fontos. Lehetünk a szabadban is.

ötlet
Egy kis hidegtől és rossz időtől még nem ijedünk meg: hiszen csak negyed órát kell kibírni együtt.

Énekkel köszönünk be. Ez a lecsendesedést és megérkezést segíti. Énekelhetjük a szentmise bevonulási éneket is már, lényeg, hogy közösen zengjen.

Kicsiknek javasoljuk a következő énekek egyikét, amik a szentmisében is felhasználhatóak:

Köszöntés után bemutatjuk a csoportvezetőket, ha őket nem ismerik. (Ekkor, csoportvezetők, álljatok ki a lelkinapot vezetők mellé előre.)

Hirdetjük a nap kereteit: kiscsoportokban töltjük a délelőtt nagyobb részét, majd közös ünnepi szentmisével zárjuk le a lelkinapot. Utána a szokott rendben lesz ebéd.

Bevezetjük a témát, a Miatyánkot ehhez hasonló szavakkal:

„Mi az egyház legfontosabb imája? Amit Jézus tanított nekünk? Tudjátok? Tegye fel a kezét, aki el tudná mondani egyedül is!

Képzeljétek, ezt a világ minden táján minden keresztény ismeri! Afrikában is elmondják sokszor a néger kisgyerekek, és Ausztráliában is imádkozzák családokban. Az igazgató bácsi / néni is jól ismeri. És természetesen a pápa is minden nap elimádkozza. Többször is.

Minden, ami igazán fontos nekünk, benne van ebben az imában, bár sokszor nem vesszük észre. Benne van, hogy Isten fiai vagyunk, hogy egy családhoz tartozunk. Hogy Isten szeretetére vágyunk, és arra, hogy azt mások is meglássák. Benne van, hogy a Jóisten úgy szeret minket, ahogy vagyunk: lelkünkkel és testünkkel együtt. És még az is benne van, hogy bizony sokszor nem könnyű jónak lenni, pedig nagyon szeretnénk. (Ki az, aki szeretne igazán jó lenni?)
A mai délelőtt a csoportvezetők segítségével jobban megismerkedhettek a Miatyánkkal. Talán felfedeztek benne új érdekességeket is. Reméljük, hogy a játékokban (igen, azok is lesznek), beszélgetésekben, imádságokban és az alkotásban (amit majd hozzatok el a misére) jobban megismerhetitek a Jóistent, aki a mi Atyánk. ”

Hirdetések ismét. Újra elmondjuk a nap kereteit. Fontos elmondani, hogy pontosan hányra és hol legyenek a csoportok. Lehet, hogy meg kell említeni a tízórait is.

Csoportbontás és útnak indulás. A tanárok még segítsék a csoportbontást az előre előkészített felosztás szerint. És kísérjék a csoportokat a termeikbe, hogy mindenki biztosan megtalálja a helyét. Utána hagyják magukra a csoportokat, hiszen bízunk bennetek, csoportvezetőkben. (És abban is, hogy szóltok, ha nem bírtok valamivel.)

3.Kiscsoportos-foglalkozás | Közel 2 óra
‹ Legyen benne egy szünet is - másokat nem zavarva - amikor jónak látjátok. ›

A lelkinap szíve-lelke a kiscsoportos-foglalkozás. A kiscsoportos-foglalkozásokra szánt terem legyen otthonos: székek körbe, akár pokrócok, középen mécses, kellemes zene. Ezt készítsétek el előre, vagy alakítsátok ki közösen a csoport tagjaival.

3.1.Bemelegítés és felvezető akció | 20 perc

A megérkezést a bemutatkozó játékok is segítik: ezekben mozgunk, találkozunk, majd lecsendesedünk. Szánjunk rá időt. (Az itt leírt játékok csak javaslatok, biztos nem lesz mindre idő. Válasszátok azt, amelyik legjobban tetszik nektek, amelyikben ti a legjobb élményeket szereztétek az előkészítéskor.)

Mindenki a saját keresztnevének kezdőbetűjével rá illő, csakis pozitív belső jelzőt keres. Ezzel, a nevével alliteráló jelzővel mutatkozik be. Például: lelkes Levente, kitartó Klára, serény Soma. Bemutatkozására válaszul az egész csoport megismétli a jelzős nevét. Játszható állatnévvel vagy virágnévvel is. (Pl.: Serény Sándor, Bagoly Béla, Tulipán Tihamér.) Tehetünk egy olyan kört, hogy mindenkinek el kell ismételnie a saját alliteráló nevén kívül minden korábbi társának is az alliteráló nevét. Így egyre hosszabb névsorra kell emlékezni. 15 fő fölött már unalmassá válik. Olyankor úgy jó, hogy csak az előtted lévő öt ember nevét kell megismételni.

Ilyenkor egy göngyöleg újságpapírral középre áll valaki. Egy játékos a körben elkezdi azzal, hogy megnevez valakit. A megnevezett illető igyekszik gyorsan egy másik nevet mondani, mielőtt a középen álló lecsapná őt újságpapírral. Visszahívni nem ér. Ha a középső ember gyorsabban csapott, mint hogy új név elhangzott volna, akkor cserélnek. Az előző csapó ember mielőtt leülne gyorsan mondjon egy nevet, hogy újra kezdődjön a játék. Tematikus változatában az elején mindenki választ a témához illő nevet (lehetnek ezek szereplők egy bibliai történetből, vagy érzelmek, vagy egyszerűen csak állatnevek). Kombináció: ha valamilyen névtanulós játék volt korábban (például Beszédes nevek vagy Név és gesztus lavina), akkor mindenki játszhat azzal az alliteráló névvel, vagy mozdulattal, amivel abban szerepelt.

A csoport körben ül, egy valaki középen áll. (Tehát eggyel kevesebb szék van a körben, mint ahányan vannak a gyerekek.) A középen álló azt mondja: „Nagy szél fúj azokra, akik….(akiknek két testvérük van, akik szeretik az állatokat, akik voltak már külföldön, akiken fekete zokni van, akik szemüvegesek stb… a variációk száma végtelen).” A mondat a középen állóra is igaz kell legyen. Minden egyes alkalommal azok, akikre igaz az állítás, felpattannak a helyükről és igyekeznek egy másik székre ülni. A szomszédos székre ülni nem lehet. A középen álló is természetesen igyekszik leülni, így valaki mindig a kör közepén marad, és ő mondja a következő nagy szelet. Lehet esetleg olyan ember, akire nem kerül sor. Ezért lehet néha forgószél, amikor mindenkinek fel kell kelnie a helyéről. Gyakran megesik, hogy a középen álló kifogy az ötletekből, akkor a csoportvezető segítsen ilyesmivel, hogy „Milyen évszakot szeretsz? Mi a kedvenc játékod?” vagy akár a fülébe súghat segítően egy kérdést. Akkor jó a játék, ha jó pörgős.

Ülünk körben és az a kérés, hogy mindenki mutassa be magát, mintha a legjobb barátja mutatná be. Álljon fel ehhez és a szék mögül szóljon: „Jenőt már régóta ismerem. És nagyon jó barátok vagyunk.” Így történjen a bemutatás. Segít, ha a csoportvezető újra és újra kiigazítja a nyelvtani személyek elhibázását. Biztassuk, hogy mondjon magáról jót is, kedvenc hobbit, játékot, ügyességet: „És Jenőnek van valami hobbija? Miről szokott neked mesélni, amikor beszélgettek?” Mindegyik bemutatkozást zárjuk le azzal, hogy „Látod, hogy szeret a barátod? És Isten, aki tudja hibáidat is, szintén ilyen szépeket mond rólad, ha nem még szebbeket.”

Beállunk két egyenlő sorba egymással párhuzamosan. A sorok tagjai megfogják egymás kezét. A sor végére egy székre lerakunk például egy sapkát a két sor utolsó tagjától egyenlő távolságba. A sor utolsó tagjai hátra teszik a szabad kezüket. És a sapkára koncentrálva várják, hogy valaki megszorítsa a kezüket. A sor legelején a játékvezető feldob egy pénzérmét. A sorok legelső tagjai figyelik a pénzfeldobást, de a sor többi tagja néma csöndben vár és nem néz oda. Ha a pénzfeldobás eredménye fej, akkor nem történik semmi. Ha írás, akkor amilyen gyorsan csak lehet, a sorban tovább adják a kézszorítást. A sor utolsó tagja pedig felkapja a székről a sapkát. Amelyik sor gyorsabb volt az kap egy pontot. Lehet játszani 5 pontig, vagy hárommal kell nyerni, vagy ahogy jól jön ki.

Körbe állunk mindannyian. Előre nyújtjuk a kezünket és csukott szemmel (!) indításra bemegyünk középre. Mindenki csukott szemmel keressen egy-egy kezet egy-egy kezével és fogja meg. (A játékvezető segíthet ebben.) Ha megvan, kinyithatja a szemét. Ha minden kéz egy másik kezet fog, akkor kezdődik a feladat: ki kell gumbancolódni – amennyire csak lehet – anélkül, hogy elengednénk egymás kezét.

„Menetirány szerint körbeállunk. A játékosok két kézzel fogják egymás vállát. Egy hullámnak kell ritmusban végigfutnia a körön, ezért fokozatosan, a sor elejéről kezdik a guggolást, majd a felegyenesedést. Mihelyt az egyik játékos leguggolt és felegyenesedőben van, máris guggol az előtte levő társa, és így tovább. Egymásra figyel a csoport. Addig ismételjük, amíg összehangoltá válik a mozgás. Élményt a csoportnak a gyors tempó, valóban hullámszerűen végzett mozgás ad. Arccal a kör belseje felé is lehet ezt a játékot játszani, ilyenkor a bal- és jobboldali társuk vállával kapaszkodnak össze a játékosok. Ezt a játékot a beszélgetések vagy további összetettebb játékok bevezetéseként érdemes játszani, mert fizikailag és lelkileg egyaránt elősegíti az egymásra hangolódást.”

Bogár 72

„A párok egymásnak nekidőlve, háttal állnak úgy, hogy egymást megtámasszák (különben eldőlnének). Adott jelre behajlítják a térdüket, lassan leguggolnak. Vigyázzanak egymásra, hogy a mozdulat szinkronban történjék. Lassan fölegyenesednek, épp olyan óvatosan, ahogyan leereszkedtek. Ki mit élt át? Mi okozott nehézséget? Beszéljünk róla!” Próbáljuk meg ugyanezt némán!

Bogár 128

3.2.A Miatyánk mozdulatos megtanulása | 10 perc

A Miatyánk minden sorához tartozik egy mozdulat. Ezek segítségével tanuljátok meg / újra a Miatyánkot.

Soronként mutassátok be a mozdulatot a Miatyánk megfelelő sorának kimondásával. Mire közösen mindannyian ismétéljeték meg a sort. Majd egyben mutogatva és elmondva közösen az egészet.

Ezt a mozdulatsort tanulja meg minden korosztály:

Mi Atyánk, aki a mennyekben vagy,
– Egyik kezünkkel az ég felé mutatunk.
szenteltessék meg a te neved;
– Két kézünket kitárjuk az ég felé
jöjjön el a te országod;
– hívogató mozdulatot teszünk
legyen meg a te akaratod,
– Jobb kezünk a szívünkön és mélyen meghajlunk
amint a mennyben, úgy a földön is.
– Felmutatunk az ég felé, majd a körbe mutatunk a földön.
Mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma;
– Mint ha kéregetnénk az utcán
és bocsásd meg vétkeinket,
– Mellen keresztezzett kézzel fejet hajtunk
miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek;
– Kezet fogunk jobbra és balra (ebből lesz kavarodás, de nem baj)
és ne vígy minket kísértésbe,
– Megállító mozdulatot mutatunk kezünkkel
de szabadíts meg a gonosztól!
– Mellkasunkon keresztbe tett kézből teljesen kitáruló mozdulatot teszünk
Mert tiéd az ország, a hatalom és a dicsőség
– Felemelt kezünkkel körbemutatunk
(Jó hangosan:) Ámen
– Imára kulcsoljuk ismét a kezünket

Forrás: Kondás Sándor, Isten családjában élünk, Görögkatolikus Hittudományi Főiskola, Nyíregyháza, 1990, 89. oldal.

3.3.Valamikor — Énektanulás | 10 perc

Ha éppen elfáradtatok, vagy csak jól jönne egy szünet, akkor énekeljetek! Megéri, mert egy jó mutogatós/ismételgetős/hangos ének közös megtanulása felér bármilyen játékkal.

Kicsiknek megtaníthatjátok a fent jelzett énekeket.

Nagyobbaknak tanítsátok meg a miseénekek közül azokat, amiket ti is jól ismertek, hogy együtt zenghessük a szentmisében.

3.4.Beszélgetés | 20 perc

A cél egy jó hangulatú közös beszélgetés Istenről és számukra fontos témákról. Legyen mindenkinek lehetősége megszólalni (segítsétek ebben őket). De ha a csoport még nem szokta ezt meg, akkor ne várjatok el sokat. Meséljetek akár magatokról, és hagyjátok őket is megfogalmazni élményeiket, érzéseiket. Amikor kifogytatok, akkor térjetek át a feladatra, utána majd újra beszélgethettek. A nagyobbakkal valamivel mélyebben lehet beszélgetni (inkább belső tulajdonságok és történetek mentén).

tanács

Ne féljetek komoly kérdéseket feltenni. Egész kicsiktől is szabad olyat kérdezni, hogy „Mit gondolsz, honnan lehet tudni, hogy mit akar az Isten?”. Viszont fontos, hogy a kicsiktől ne várjátok el, hogy olyan okosságokat fognak mondani, amit Ti mondanátok. Csak az a fontos, hogy szokják meg, hogy lehet Istenről beszélgetni és az természetes dolog, ha ismeretlen vagy szokatlan is.

Témák és segítő kérdések:

  • „Melyik most a legkedvesebb sorod a Miatyánkból? Melyik kérés, amire most a legnagyobb szükséged van? ”
  • „Mondj példát arra, hogy valamelyik kérést meghallgatta az Isten. Sikerült megbocsátani valakinek? Isten akarata megtörtént a Földön? Megszabadított a gonosztól? Mindennapi kenyeret és ételt adott, amikor már alig volt?”
tanács

Nem kell most végig beszélgetni ezeket a kérdéseket. Az alkotás után is vissza lehet térni egy-egy kérdésre, témára, majd újabb ének, alkotás, játék. Majd lehet újabb kérdést feltenni.

Ezek is lehetnek kérdések: (Kisebbeknél ill. a kereszténységtől még távolabb állók számára.)

  • „Ki az a Jézus. Hallottál-e már róla? Mit tudsz róla?”
  • „Milyen ember lehet? Hogy nézett ki? Mit szeretett enni? Mit dolgozott? Hogyan élt?”
  • „Voltak-e barátai? Kikkel beszélgetett? Milyen volt a családja? Kivel vagy kikkel volt jóban?”
  • „Miket csinált? Kiken segített? Milyen csodákra emlékszel?”
    • Itt fel lehet eleveníteni olyan történeteket, hogy Jézus meggyógyította a betegeket, pl. vakokat, bénákat, leprásokat. Feltámasztott halottakat pl. Lázárt.
    • Tanította az embereket, hogy hogyan tudnak szépen élni, hogyan lehet szeretni egymást. Hogyan lehet jól és boldogan élni.
    • Beszélt az Istenről, a Mennyei Atyáról, hogy mennyire szeret minket, és milyen jónak teremtett minket.
    • Tanította azt is, hogy mi mind testvérek vagyunk és szeressük egymást.
  • „Tudtad, hogy azt az imát, amit az előbb megtanultunk, azt ő tanította? Ismerted már? Mikor mondtad először? Képzeld, nagyon sokan szeretik ezt... ”

3.5.Mutogatás ismétlése, énekek tanulása és ismétlése

Bármikor, amikor szükség van egy kis szünetre, akkor mutogassátok el újra a Miatyánkot, énekeljetek egyet, tanuljatok egy új éneket! Lent megtalálod a miseénekeket.

Bátran énekeljük és tanuljuk a mise énekeket, ez korosztálytól függetlenül jó dolog. A korosztálytól függő dolgok most következnek.

3.6.Korosztályos gyakorlatok és alkotás

1‒3. osztály — "Mi Atyánk…" - színező

Vajon milyen az Isten? Milyen a mennyei Atya? Sokak inkább rendőrnek vagy bírónak képzelik el az Istent. Pedig ő atya, apuka: vigyáz ránk, bele lehet kapaszkodni, utat és célt mutat. Szeretnénk segíteni, hogy a diákok egyre inkább ilyennek lássák a Jóistent.

Tevékenység

  • A Miatyánk mindegyik kéréséhez legyen kinyomtatott színező. Ezeket osszuk ki úgy, hogy mindegyik kérés jusson legalább egy emberhez, és mindenkinél legyen színező. Természetesen több embernél lesz ugyanaz a színező.
  • Színezzék ki a lapot, amit kaptak. Van rá idő. Közben szólhat instrumentális zene.
  • Ezalatt mesélhettek a felmerült témák kapcsán az Istenről. Bibliai történeteket mesélni kifejezetten hasznos lehet. (Például a tékozló fiú története | Lk 15,11-32
  • Segítsétek a gyerekeket a színezésben: biztassátok őket a folytatásra, amikor feladják. Dicsérjétek meg a színválasztásukat, álljatok mellettük, ahogy a Mi Atyánk áll mellettetek.
  • Bátoríthatjátok őket, hogy ha elkészültek, akkor rajzolják oda saját magukat is a képre. Hol állnak ők? Hogyan néznek az Atyára?

Elcsöndesedés vagy felhangosodás.

  • Ha az előző gyakorlatokat sikerült nagy csöndben végigcsinálni, akkor jó hangosan megmozgathatjátok magatokat. Énekelhettek, játszhattok, WC-re mehettek. (Hosszú szünetet ne adjatok, inkább közös vidámkodás legyen ez az idő.)
  • Ha a rajzolás hangos tevékenységbe torkollott – ami egyáltalán nem baj –, akkor most kérjétek meg őket, hogy újra csendesedjenek el. Ehhez segíthet egy közös ének vagy egy elcsendesítő játék is.

Elmélyülés, beszélgetés | 20 perc

  • „Üljünk körbe. A ceruzákat rakjuk el.”
  • Megmutathatják a képeiket azok, akik ugyanazt színezték ki. Talán tudnak is róla mesélni pár szót, hogy melyik része a kedvencük. (Ne legyenek elvárásaitok!)
  • Meséljék el, hogy mit látnak a képen, amit kiszíneztek. Nem kell, hogy nagy dolgokat mondjanak, semmiképp ne várjátok el tőlük, hogy tudjanak bármit Istenről. Ha azt mondják, hogy „Egy apuka beszélget a gyerekekkel.”, akkor bátorítsátok őket: „Igen, Jézus egy felnőtt ember volt és szeretett beszélgetni a gyerekekkel, sőt játszani is szeretett velük.”
  • Folytathatjátok az előző Beszélgetés blokk azon részeit is amire nem volt idő vagy hangulat.

Lezárás

  • Tegyétek egy szűk körbe a képeiket és álljátok körbe azokat.
  • Mondjátok el, hogy most mindenki szentmisére megy, ahol azt ünnepeljük amit itt sorról sorra átbeszélgettetek az Atyáról. És majd az újonnan megtanult mutogatásos Miatyánkot is együtt mondhatjuk mindannyian.

A misén a Szent vagy… éneklése alatt vigyétek ki az oltárhoz a képeket. (Miután a virágos hurkapálcákat a nagyobbak kivitték, még viszonylag sok imát mond a pap, és utána jön ez a rész. De majd szólunk külön, hogy "most hozzátok ki a képeiteket".)

4–6. osztály — "Jöjjön el a Te országod" – hurkapálcás virág

Isten országa közel van, sőt már itt van köztünk. A jó Isten, megalkotott minket és itt van velünk. És jónak, szépnek, igaznak alkotott minket is, és a minket körülvevő világot is. Vegyük észre és merjünk örülni egymásnak, a szépnek, az igaznak, a jónak. Ilyen örömöket és szépségeket gyűjtünk most össze: mindent, ami rámutat arra, hogy Isten országa köztünk van.

Tevékenység

  • Vágjátok ki a virágokat a színes lapokról. Legalább kettő virág jusson mindenkinek. A papírok maradékából is vághattok ki újabb virágokat vagy leveleket.
  • Mindenki találjon valamit aminek lehet örülni itt a Földön, azaz ami kifejezi, hogy Isten országa köztünk van.
  • Ezt lehet egy hangos közös ötleteléssel is segíteni. Ne féljetek példákat hozni: „Idefelé a buszról láttam egy szép hegyet. Lehet ennek örülni?” vagy „Én szoktam örülni, amikor hazamegyek és édesanyám valami finom ebéddel vár. Szerintetek ez is jó dolog? Felírhatjuk?”
  • Az elhangzott gondolatokat mind írják fel a virágokra, vagy rajzolják inkább rá. Ha sok-sok ötletük van, akkor egy virágra több minden is kerülhet.
  • A virágokra hátulról ragasszatok hurkapálcát és így lesz majd csokorrá.

Gondolatok, témák tovább-beszélgetéshez

  • „Szoktál ennyi mindennek örülni? Meglepett, hogy ilyen sok mindent felírtunk?”
  • „Mi lehet az Isten akarata ezzel a sok széppel és jóval, amit összegyűjtöttünk? Mit jelenthet, a Miatyánkban, hogy legyen meg az ő akarata? Szerintetek mit jelenthet ez? Honnan tudjuk, hogy mi az Isten akarata?”
  • Folytathatjátok az előző Beszélgetés blokk azon részeit is amire nem volt idő vagy hangulat.

Lezárás

  • Mondjátok el, hogy most mind szentmisére megyünk, ahol azt ünnepeljük, amit itt sorról sorra átbeszélgettetek az Atyáról. És majd az újonnan megtanult mutogatásos Miatyánkot is együtt mondhatjuk mindannyian.

A misében majd a Felajánlás alatt vigyétek ki az oltárhoz a vázába a sok-sok virágot. Mindenkinek legyen a kezében virág. (A prédikáció után vannak a könyörgések/imádságok és utána kezdődik a felajánlás. Alatta szép ének lesz. Majd szólunk mikor.)

7–8. osztály — "És bocsásd meg vétkeinket, ahogy mi is…" – kövek

Az út szélét jelző kövek, amik megmutatják, hogy jöhet el az Isten országa közénk Vannak útjelző kövek, amelyek, mint a kilométer táblák a nagy utakon, jelzik, hogy merre van az út. A mutogatós imában kértük, hogy a Jóisten országa jöjjön el, hogy béke és boldogság lehessen itt a mi településünkön, ebben az iskolában is és az egész világon.

Tevékenység

  • „Gyűjtsünk össze gondolatokat, hogy hogyan lehetne boldogabbá, békésebbé tenni a közvetlen környezetünket: családunkban, az iskolában, Fülöpön.” (Ne várjatok el hatalmas ötleteket. És az sem baj, ha nem Istenről beszélnek. Elég ha eszükbe jut, hogy lehetnek kedvesebbek édesanyjukkal, hogy megvédhetik a gyengét stb. De az sem baj, ha valaki a világbékéért küzdene. Feltéve, ha komolyan gondolja.)
  • Mindenki kap egy-két kavicsot. Erre írjon fel, vagy inkább rajzoljon fel egy ilyen dolgot, amit ő szeretne megtenni a következőkben, hogy boldogabb és igazabb világban éljünk. Elég egy szimbólum.
tanács

Csoportvezetőként segítsétek a kifejezés megfogalmazásában, a szimbólum kitalálásában. Adjatok ötleteket körbe járva. Biztassátok a diákokat, hogy jó, amit csinálnak.

.

Tovább-beszélgetés

  • Mindenki mutassa be a kövét. „Mit festettél rá? Mi akar az lenni?”
tanács

Nagyon figyeljetek, hogy ne nevessék ki egymást, azt nem szabad.

  • „Próbálkoztál-e már azzal a pozitív dologgal amit a kőre festettél? Láttál-e már jó példát? Van-e konkrét ötleted? Mikor fogsz hozzáfogni?”
tanács

Nem baj, ha olyat válaszol valaki, hogy csak majd akkor tesz meg dolgokat, ha már befejezte az egyetemet. Nem az a fontos, hogy jól használható ötlete legyen, hanem az a fontos, hogy feléledjen benne a vágy, hogy ő is tegyen valamit azért, hogy a világ jobb hely legyen, hogy az Isten országát már most megéljük.

  • Folytathatjátok az előző Beszélgetés blokk azon részeit is amire nem volt idő vagy hangulat.

Lezárás

  • Mondjátok el, hogy most mindenki szentmisére megy, ahol azt ünnepeljük amit itt sorról sorra átbeszélgettetek az Atyáról. És majd az újonnan megtanult mutogatásos Miatyánkot is együtt mondhatjuk mindannyian.

A misének szinte a legelején, az Uram irgalmazz… ének alatt tegyétek ki a köveket az oltár felé vezető út két oldalára. De majd a pap mondja, hogy „Most hozzátok ki a köveiteket!”

Bármelyik korosztállyal is foglalkoztok, figyeljetek ezekre

  • Bátran váltogassátok a tevékenységeket: egy kis beszélgetés, majd énektanulás, majd újra beszélgetés, majd egy kis alkotás stb.
  • Használhatjátok Max Lucado: Értékes vagy történetét is.
  • Még ének. Kicsiknél sokat jó énekelni. Nem kidobott idő az.
  • Újból mutogassátok el a Miatyánkot. És/vagy tanuljatok egy éneket.

4.Közös különleges szentmise
‹ Ez lesz a csúcs — erre készül minden kiscsoport. ›

ötlet

Lehetőleg gitáros mise legyen vidám énekekkel, amiket kiscsoportokban is megtanultunk. Minden szöveget vetítsünk ki, még a szentmise válaszait is.

Csoportvezetők, legyetek a csoportjaikkal a misén, hogy segítsétek őket a részvételben, az énekekben!

Javasolt énekek

Bűnbánati résznél a 7–8. évfolyam kihozza a köveit.

Pap: „... és vezessen el az örök életre.” Válasz: „Ámen.” Pap (mielőtt megszólalna az ének): „Megbántuk bűneinket és a jó útján szeretnénk járni. Ezért kérem azokat, akik kis kövekre festették rá, hogy mik jelzik Isten országának eljövetelét… azokat, akik kis útjelző köveket készítettek, amik mutatják merre menjen aki jó szeretne lenni… hogy az ének alatt hozzák ki a köveiket és rakják le az oltárhoz vezető út két szélén.” És felhangzik az Uram irgalmazz ének.

Olvasmány - Iz 55,10-11 | első nagyböjti hét kedd

Evangélium a Miatyánkról - Mt 6,7-15| első nagyböjti hét kedd

Felajánláskor az 5–6. évfolyam kihozza az oltárhoz a virágait.

Prédikáció és könyörgések után a pap felvezeti: „Az Isten országa már köztünk van. A sok-sok szép és jó már látható itt. Ő adta a búzát, amiből kenyeret készítünk, és amiből itt az oltáron Krisztus teste lesz. És Ő teremtette a szőlőt is, amiből bort csináltunk, és amiből itt az oltáron Krisztus vére lesz. Az ének alatt majd hozzátok ki a virágokat, akik azt készítettetek … hozzátok ki a virágokon azt a rengeteg szépet és jót, aminek lehet örülni, ami megmutatja, hogy Isten országa már itt van. Ahogy a kenyérből és borból Isten valami még csodálatosabbat ad nekünk, úgy ez a rengeteg kis virág is tegye egészen megtapasztalhatóvá Isten szeretetét nekünk.”

Szent vagy … ének alatt a legkisebbek telitűzik az oltárt a képeikkel.

„... együtt vég nélkül zengjük majd mindjárt. Kérem a legkisebbeket, hogy a Szent vagy éneklése alatt hozzák ki rajzaikat. Ők a Miatyánk egy-egy kéréséhez kapcsolódó rajzokon dolgoztak. Hogy így színesen még közelebb hozzák nekünk, hogy mit is gondolunk az Atyáról, a Jóistenről, akinek éneklünk most az angyalokkal együtt:” És felzendül a Szent vagy ...

A Miatyánkot közösen mutogatva mondjuk

Áldozás (és kiskeresztes áldások) menete

Beszéljünk erről is, mert lehet, hogy a helyi hagyományok nem ismerik, vagy nem úgy ismerik, ahogy mi szoktuk.
Például felvezethetjük így:

  • Áldozáshoz: „meghív az Úr a találkozásra, akkor is ha nem is vagyunk tökéletesek. Tehát bátorítunk mindenkit - aki volt elsőáldozó - hogy jöjjön áldozni, hacsak nem követett el valami égbekiáltó nagy bűnt, ami miatt most nagyon rosszban van a Jóistennel. (Arra is van megoldásunk egyébként: menjetek majd gyónni.)”
  • Aki nem áldozik az is kaphat áldást. (Mivel sok esetben nagyon kevés lesz közülük az áldozó - hiszen még sokan kicsik - talán először legyen csak áldoztatás. És utána ünnepélyesen kis áldásokat osztunk. Közben ének lesz.)

Zárás, áldás, kivonulás

Az áldozás után könyörgés után van helye a hirdetéseknek, köszönetmondásnak, lezárásnak.

ötlet

Kérjük meg a miséző papot, hogy adjon nekünk ünnepibb áldást. Ilyenekből sok van a Misekönyv 515–531. oldalain.

Szép zárás lehet, ha ünnepi nagykivonulással ér véget a szentmise és ti csoportvezetők is csatlakoztok a kivonuláshoz. Ilyenkor legelöl megy a keresztvivő, utána a két gyertyás, majd csatlakozzatok be csoportvezetők, utánatok jön a többi ministráns, a koncelebráló atyák, és a főcelebráns pap.

ötlet

Ilyen módon a csoportvezetőket is könnyű összehozni a zárókörre.

5.Csoportvezetőkkel visszatekintés és megosztás

Szentmise után rögtön, még ebéd előtt, gyertek csoportvezetők és segítők a megbeszélt helyszínre egy fél órás beszélgetésre, kiértékelésre, megosztásra!

Köszönjük a szolgálatotokat!